søndag 5. april 2009

Elskede farmor. 1917-2009.

Denne bloggen handler mye om ting jeg synes er vakkert. Enda mer verdifullt for meg er mennesker jeg synes er vakre - på innsiden. Dette blir en litt annerledes bloggpost. Jeg vingler mellom grøfter av klisjeer her, men har så veldig lyst til å hedre farmor, som var min nærmeste nabo de første 11 årene av livet mitt. Jeg løp gjennom gresset på besøk til henne, og døra var alltid ulåst og åpen. Fredag fulgte jeg henne til graven. Hun var gammel og sliten, så det var en lettelse for henne å reise. Men kjære farmor. Jeg skal aldri glemme deg. Verken potetkakene dine, den gangen du satte en fiskekrok i fingeren, hvor flink du var til å melke kyr, kavringene dine eller den gangen du sendte en nystrøket og nyvasket, gjenglemt sokk til meg i posten, og med sirlig løkkeskrift fortalte at jeg hadde glemt den og sikkert ble glad for å få den igjen. Jeg har sjeldent hatt så dårlig samvittighet - den andre sokken var kastet og glemt for lengst. Du var så flink til å ta vare på alt. Inkludert meg. Hvil i fred. Vi sees. 

20 kommentarer:

Sweet Memories sa...

Hei.Først vil jeg bare si -kondolerer.Så rørende vakkert du skriver for å hedre din farmor!Så godt å ha slike gode minner å tenke på videre.Da blir de liksom aldri helt borte for oss.Jeg var også veldig heldig å ha en utrolig god og snill farmor(og mormor),og har mange gode minner.Takk for at du delte dette med oss,det var veldig rørende å lese.Ha en fin påsketid !Klem.

Ann Rita... sa...

Fint innlegg:)
I dette virrvaret av blogger som handler om ting&tang, er det egentlig godt å lese om det som VIRKELIG betyr noe; nemlig mennesker vi er glad i! Hun hørtes ut som en god farmor.

mi-rachel sa...

for en fantastisk farmor du har hatt.

Miriam - Glimt i hverdagen sa...

Kondolerer... Så flott at du vil dele dette med oss. Du skriver så varmt og godt om din Farmor. Hun har nok vært et herlig menneske som har btydd mye for deg og andre. Tenker på deg i sørgetiden;)

På tross av denne triste nyheten håper jeg dere får feire en flott påske sammen;) Jeg ønsker deg og din familie en god og velsignet påskehøytid;)

M by M sa...

Ble rørt her på morgenkvisten. Veldig koselig innlegg!

Ha en fin påske!

Ramme alvor sa...

Eit fint innlegg. På eit lite minutt vart eg litt kjend med farmora di. Kondolerar.

Britt

opp ei trapp inn ei dør sa...

Ååå, for en god og snill farmor du har hatt! Et flott og rørende innlegg.

Siw sa...

Flott bilde av farmoren din, ble rørt av å lese dine ord om henne.
Besteforeldre setter spor, livslinjer er fantastiske.
Hilsen fra Bergen

minimum sa...

jeg vil også kondolere!!
en har så mange minner - det vanskeligste er å huske dem høyt noen ganger syns jeg - så dette var noen artige, små minner som du må spare på!!
Jeg har bare en av mine besteforeldre igjen og gjør alt for lite for å holde kontakten med ham desverre....

Ninas Drops sa...

Hm....
Nå ble jeg rørt her...
Så gode minner du sitter igjen med...
Hun må ha vært et herlig menneske på reisen i livet ditt...

Nei du..nå skal jeg ringe min på 87...og si jeg er glad i henne...*snufs*...
Riktig god klem fra Nina

Miamor sa...

..vakre minner tredd på en snor....

Bodil sa...

Blir rørt over alle gode minner du har om farmora di. Godt å ha slike minner med seg i vidare i livet. Ha ei fin påske:)

MeyBiMe sa...

Å for et nydelig innlegg!!!!!!
Kondolerer.
Trist å miste en av sine nærmeste.
Jeg har ingen av mine besteforeldre igjen....det er et savn!
Men godt å gjemme på alle disse flotte minnene om dem :-)
KLEM

Dilldall-Nina sa...

Min varmeste medfølelse. En beskrivende, fin tekst skrevet for å hedre et menneske som har betydd mye for deg og dine. Å vokse opp i fysisk nær gode besteforeldre er en bonus i livet STØRRE enn man nesten kan ane. Det har jeg tenkt mye på. Min morfar døde i fjor og var også født i 1917. Må ha være en svært bra årgang det!

Anonym sa...

Hei Ingrid!

Jeg har syns disse boksene dine er utrolig kule veldig lenge, men det er ikke før nettopp at det gikk opp for meg at det er du som har designet dem.

Jeg er skikkelig imponert over hva dere har fått til! Det er farger og design som sprer glede i hverdagen.

Håper ellers at dere har det bra - det ser jo unektelig slik ut. Du er forresten skjønn med det lange håret:)

Hilsen Mariann R (BTV)

Det hvite hjerte sa...

Nydelig minne om en varm farmor! Håper påsken kan bli fin for Blafrefamilien allikevel. Varm klem fra det hvite hjerte ♥

Ulla V. sa...

Sikke smukke ord du har skrevet om din farmor. Jeg er ked af, at hun ikke længere er hos jer, men det lyder som om hun havde haft et langt og godt liv, og måske var parat til at forlade denne verden.

Jeg savner frygteligt min egen farmor, som døde for adskillige år siden. Hun havde det største og varmeste hjerte, og en kretiv evne som var fantastisk.

Vi er vel nok heldige, at have haft kvinder som vores farmødre i vores liv :0)

Heidi sa...

Føler med deg, det er inderlig vondt å miste de man er glade i uansett alder. Jeg mistet min elskede farmor i sommer og gråt en skvett over dine vakre ord nå. Jeg kjenner kjærligheten du har til din farmor gjennom ordene dine. Ta vare på de gode minnene. *klem*

Sukkermamma sa...

Eg kjenner hverken deg eller farmor, men du får meg til å sleppe ein tåre og tre. Du skildrar så fint ein generasjon av kvinner som så mange av oss kjenner. Kondolerer, og måtte vi alle huske på å sette pris på damene før oss :)

M sa...

Kondolerer så mye....så pent du skriver om henne.....hun må ha vært et vakker kvinne, på innsiden som utsiden.